Innholdsfortegnelse
Leter du etter en regnskapsfører til din bedrift er det derimot mange spørsmål du først bør besvare. Først og fremst bør du finne ut om du i det hele tatt trenger en regnskapsfører. Videre bør du kunne besvare hva som kjennetegner et riktig regnskapsbyrå for din bedrift, samt lete etter gode referanser. Vi gir deg i denne artikkelen all den viktige informasjonen om hvordan du velger et regnskapsbyrå i Sandnes!
Hvem bør velge regnskapsfører?
Driver man en helt ny bedrift, så kan det være vanskelig å bruke penger på ting en absolutt ikke må. For deg som driver et enkeltmannsforetak som omsetter for under 50,000kr årlig, så trenger du ikke engang å føre regnskap. Skal du derimot starte opp et aksjeselskap for eksempel, så er du regnskapspliktig!
Derfor er det viktigste du må gjøre å finne ut om du i det hele tatt skal føre regnskap etter loven. Videre må du avgjøre hvorvidt du skal gjøre dette regnskapet på egenhånd eller velge en regnskapsfører. For selv om det er mange dyktige regnskapskontor i Sandnes, så finnes det enkelte situasjoner der det kanskje kan lønne seg å gjøre regnskapet på egenhånd.
Det er derimot veldig få situasjoner, og i grunn bare der en driver en ukomplisert drift med få bilag. Så snart en bedrift derimot vokser, så vil behovet for regnskap bli helt tydelig, og da er det lurt å se etter en regnskapsfører. Men hvor starter du din jakt på regnskapsfører i Sandnes? Et lurt sted å starte er naturligvis å spørre om referanser av dine bekjente i byen.
Finn et byrå med gode referanser
Selv om det ikke nødvendigvis er sånn at de som presenteres og snakkes frem som de beste alltid er det, så gjelder dette som oftest. Enten du akkurat har startet ditt firma, eller muligens drevet en stund, så kan det lønne seg å spørre andre om referanser. Her kan du spørre familie, venner, tidligere kollegaer, eller helst folk fra din egen bransje.
Gode referanser tyder på at en har å gjøre med et profesjonelt regnskapsbyrå som får jobben gjort. Siden du tross alt skal dele mye sensitiv informasjon om dine finanser, så lønner det seg utvilsomt å investere god tid i å finne riktig byrå. Det hjelper derimot ikke bare med referanser fra de rundt deg, for du må tross alt finne frem til ekspertenes råd også.
Skal du finne et optimalt regnskapsbyrå i Sandnes, så kan noe av nøkkelen ligge i å benytte deg av en så kalt sammenligningsside. Disse sammenligner produkter og tjenester, for deretter å anbefale de beste for deg som forbruker. Sammenligningssider finnes også for regnskap, slik at du finne en regnskapsfører i løpet av få sekunder.
Matchen mellom erfaring og bransje
Letejakten stopper derimot ikke der, da det finnes andre faktorer en bør vurdere. Den kanskje viktigste her er man finner et regnskapsbyrå i Sandnes som faktisk matcher din bedrift og bransje. Dette er viktig, fordi et regnskapsbyrå som ikke kjenner til hva din bedrift driver med enkelt og greit vil bruke unødvendig mye med tid på å gjennomgå detaljer – tid du betaler for!
Dessuten vil en regnskapsfører som kjenner til din bedrift sin bransje og modell mest sannsynlig kunne bistå i komplekse situasjon. Jo mer kompleks din bedrift og bransje er, jo bedre er det naturligvis om regnskapsbyrået lever opp til dette punktet. Du skal tross alt få bistand til de oppgavene du først og fremst ikke selv klarer å fullføre!
Dette gjelder da selvfølgelig også internasjonale reguleringer og lover, der det er viktig at det regnskapsbyrået du velger holder tritt med markedet om du driver internasjonalt. Mange regnskapskontorer holder seg oppdatert her, men det blir opp til deg å faktisk finne frem til hvem dette er.
Hovedpunkter for vurdering ved valg
I tillegg til de ovennevnte punktene, så er det liten tvil om at pris vil bli en faktor ved valg av regnskapsfører i Sandnes. Selv om en regnskapsfører skulle tilføre deg massevis av verdi, så er likviditet her og nå veldig viktig i nye bedrifter. Derfor er et hovedpunkt i valget av regnskapsbyrå ikke overraskende at de har en pris som ditt firma kan klare å overholde.
Et tips for å holde denne kostnadene nede er forøvrig å sortere og organisere bilagene på forhånd, før du gir dem til regnskapsføreren. På denne måten er alt pakket og klart for å registreres i systemet, slik at du ikke betaler for at et regnskapskontor skal sitte og sortere dine bilag!
Det at et regnskapsbyrå er i Sandnes i seg selv er faktisk også et veldig viktig punkt som nok mange glemmer i farta. Å ha et lokalt regnskapsbyrå koster ofte mer enn et virtuelt et, men det bringer med seg en enorm verdi. Du får nemlig tett kontakt med regnskapsfører, fremfor å måtte dra til en annen by, slik at du har både tryggheten og fleksibiliteten.
Oppsummering
I din letejakt etter regnskapsfører i Sandnes, så vil du møte på mange aktuelle kandidater. Med mindre du ønsker å gjøre research helt på egenhånd, og dermed kaste bort verdifull tid, så kan du benytte deg av en sammenligningsside som tar for seg alle aktørene i markedet, men kun plukker ut de aller beste for å gjøre ditt valg enklere.
Basert på disse valgalternativene, så kan du se på faktorer som erfaring, internasjonal kompetanse, geografisk lokasjon, og ikke minst pris. Du bestemmer selvfølgelig selv hvilke faktorer som er viktige for din bedrift, slik at du kan finne et optimalt regnskapsbyrå.
Uansett er det viktig for enhver bedrift å investere i et godt regnskap, da dette både fremviser skattepliktighet, så vel som at det kan brukes som et styringsverktøy. Finn din regnskapsfører i Sandnes i dag!