Stor test og anmeldelse av PowerOffice Go

Sist oppdatert:  09. september, 2021

Vi har testet PowerOffice Go! Resultatet kan du lese her i vår store anmeldelse. Se hvordan du kommer i gang med PowerOffice, hvordan du bruker ulike funksjoner og hvor godt systemet fungerer. Dette er for deg som leter etter beste regnskapsprogram på nett.

Hva er egentlig PowerOffice?

PowerOffice har levert økonomisystemer helt siden oppstart i 1998. Løsningene deres er svært brukervennlige, og du finner alternativer for forskjellige typer bedrifter. Målsetningen bak systemene er økt automatisering, økt lønnsomhet og en god brukeropplevelse. Her er noen kjappe fakta om Poweroffice Go:

  • Over 35 000 aktive kunder
  • Over 84 000 brukere
  • Passer for små og mellomstore bedrifter

PowerOffice Go er et skybasert system som dekker faktura, regnskap, lønn, timeregistrering og reiseregninger. Systemet gir deg komplett oversikt over økonomien, uansett hvor du befinner deg. Du kan logge deg inn via desktop og praktisk mobilapp.

Slik kommer du i gang med PowerOffice Go

Det første du ser når du logger deg inn er dashbordet. Du kan komme tilbake til dashbordet til enhver tid ved å trykke på PowerOffice-ikonet øverst til venstre på skjermen din. Dashbordet gir deg et raskt overblikk over viktig informasjon om for eksempel resultat, inntekter, kostnader, kundefordringer og leverandørgjeld.

Du kan selv stille inn dashbordet etter egne ønsker. Informasjonen på dashbordet bygges nemlig opp ved å velge forskjellige widgets. Når du trykker på en widgets, kommer du videre til mer detaljert informasjon. Du kommer for eksempel til kundereskontro ved å trykke på widgets for kundefordringer.

Trykk på «Dashbord oppsett» nederst til venstre for å stille inn dine widgets. Du kan endre på rekkefølge, samt flytte dem frem og tilbake. Oppsettet har en drag & drop-funksjon som gjør den utrolig enkel å bruke. Du kan også bruke drag & drop til å flytte på widgets inne i selve dashbordet.

Få kontroll på tilbud, ordre og faktura

Det er mulig å hente inn betalinger i banken automatisk og få dem bokført i systemet, uten behov for manuelt arbeid. Det kan frigi enormt med ressurser. Du kan dessuten sende faktura via PDF, EHF og eFaktura. Du kan tilpasse utseendet på fakturaene, samt opprette abonnement. Gå til faktura og trykk på «Ny ordre» for å komme i gang.

Nå blir du tatt med videre til et enkelt skjema som du må fylle ut. Legg ved bedriftens informasjon, kundens informasjon og fakturadetaljer. Når du er fornøyd, kan du få se en forhåndsvisning eller sende den ut direkte til kunden. Hvis du vil forandre utseendet på fakturaen, bør du gjøre det på forhånd. Gå til Innstillinger à Epostmaler à Faktura for å gjøre det.

Det er like enkelt å registrere betalinger. Du trenger bare å gå til «Betalinger» i den øverste menyen. Under kategorien «Kjøp» kan du velge blant følgende alternativer: Betaler, produkter og anleggsmidler. Du kan også se hvilke betalinger som venter på autorisasjon og hvilke forfallsdatoer som nærmer seg under «Betalinger».

Bokføring og regnskap med PowerOffice Go

PowerOffice Go har et enkelt og forståelig oppsett som forenkler bokføring og regnskap. Nye fakturaer og ordrer som sendes via systemet blir for eksempel lagt automatisk til. Ønsker du å registrere bilag, kan du velge Meny — Regnskap — Bilagsføring. Her kan du trykke knappen «+ Legg til».

Du kan også velge å laste opp eksterne budsjetter i PowerOffice Go. Gå til Meny à Regnskap à Budsjett og trykk på knappen «Importer budsjett». Nå får du opp et vindu hvor du kan føre inn informasjon og velge fil. Du må velge navn, årstall og budsjettansvarlig. Om ønskelig, så kan du også velge aktuell avdeling.

En annen funksjon som kan spare deg betydelig med tid er muligheten for å registrere betalinger direkte fra systemet, uten at du trenger å logge deg inn i nettbanken. Du må først aktivere BankID under brukerprofil for å komme i gang. Nå kan du gå til Meny à Innstillinger à Firmainnstillinger, velge «Bank» og huke av for «Bruk BankID for å autorisere alle betalinger». Trykk OK. Nå er du klar!

Enkel rapportering for god oversikt

En stor fordel med PowerOffice Go er et stort utvalg av rapporter. Du holder enkelt oversikten ved å kjøre aktuelle rapporter som resultat, omsetningsoppgave og saldobalanse. Rapportene er enkle å forstå og oppdateres i sanntid. Det er mulig å spore transaksjoner, prosjekter og avdelinger med dem.

Gå til Meny — Firma — Rapporter for å komme i gang. Nå får du opp en oversikt med alle rapportene som du kan velge å kjøre. Trykk inn på den aktuelle rapporten. Her kan du stille inn tidsperiode og filter. Filtrene varierer etter hvilken type rapport du vil kjøre. For eksempel, for rapporten «Hovedbok» kan du filtrere søket etter prosjekt, MVA-kode og avdeling.

Timeføring, reiseregning og lønn integreres med regnskapet

Et stort pluss med PowerOffice Go er at du kan integrere timeføring, lønn og reiseregning med regnskapet. Det gjør det mulig å kutte betydelig ned på manuelt arbeid. Det reduserer dessuten faren for menneskelig svikt og slurv.

Det er enkelt å sette opp timer og kunder når du skal begynne med timeføring. Du kan fakturere kunden for aktuelt antall timer direkte, og ansatte kan registrere timene direkte fra mobilen hver eneste dag. Det er fort gjort at ansatte glemmer timer når de bare skriver dem ned på post-it lapper eller andre provisoriske løsninger.

Lønnssystemet er enkel å opprettholde og oppdatere. Når lønnen er godkjent, kan du sende inn A-melding automatisk. Utbetaling og postering kan også automatiseres, så sant lønnen er godkjent. Du finner lønnssystemet under Meny — Firma — Lønn.

Her kan du starte lønnskjøring ved å fylle ut skjemaet. Du kan velge hvilken type lønnskjøring det dreier seg om, dato, beskrivelse og hva lønnskjøringen skal inkludere. For eksempel, du kan legge til reiseregninger eller velge vekk faste lønnslinjer.

Oppdater reiseregninger på farten med appen

Det er veldig enkelt å holde kontroll på reiseregninger ved hjelp av PowerOffice Go. Takket være en praktisk app, kan du registrere reisen med det samme du går ut døren. Du kan også registrere kjøregodtgjørelse, kvitteringer og andre utlegg direkte fra mobilen din. Det er få ting som er mer frustrerende enn å ha en haug med kvitteringer liggende som du må skanne inn, og det er fort gjort å miste dem.

I tillegg til timeføring og utlegg, har du også tilgang til følgende funksjoner i appen:

·        Godkjenn fakturaer

·        Godkjenn betalinger

·        Lønn

·        Chat med ekstern regnskapsfører

Integrer PowerOffice Go med andre systemer

Det finnes mange utvidelser som lar deg integrere PowerOffice med andre systemer som bedriften bruker. Dette kan spare dere for betydelig tid, ettersom dere slipper unna mye manuelt arbeid. For eksempel, dere kan integrere PowerOffice med kassesystem og nettbutikk. Det betyr at kasseoppgjøret sendes automatisk inn til regnskapssystemet.

Hvor god kundeservice kan PowerOffice tilby?

Det er viktig å merke seg at vi mener kundeservice for bruk av selve systemet når vi her snakker om kundestøtte. Trenger du hjelp med regnskapet ditt, så er det en regnskapsfører du må kontakte. PowerOffice kan imidlertid tilby deg ressurser som gir deg gode tips og råd for regnskap.

Hjelpesenteret inneholder mange artikler som gir deg en grundig innføring i hvordan du bruker de ulike tjenestene. Vi har gått gjennom det viktigste hittil i artikkelen, men bruk hjelpesenteret aktivt når du skal utføre ulike oppgaver for første gang. Du sparer deg mye tid på sikt ved å bruke en stund på å sette deg grundig inn i programmet helt fra starten av.

Dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt i hjelpesenteret, så kan du kontakte support for videre veiledning. Det er for eksempel mulig å få fjernhjelp om du står helt fast. Ekspertene kan gå inn direkte på din maskin for å løse utfordringen. Du må imidlertid laste ned et program først som gir ekspertene tilgang til maskinen.

Du kan også sende inn tips og innspill til forbedringer. Kundesenteret er opptatt av å stadig forbedre løsningene, og de tar derfor mer enn gjerne imot eventuelle forslag som du måtte ha. De har for eksempel kontaktet eksisterende kunder tidligere for å høre hvilke tjenester de ønsker seg, og deretter har de implementert flere av ønskene.

Hva koster PowerOffice Go?

Det første du bør gjøre er å tenke over hvilke moduler og tilleggstjenester du kan få bruk for. Bruk litt tid på å tenke gjennom dette. Det skal for eksempel ikke mange reiseregninger til før denne tilleggstjenesten blir verdt det når du ser på hvor mye tid du bruker på å føre dem inn manuelt. Når du har klarlagt behov og ønsker, kan du velge mellom følgende alternativer:

  • Lønn og faktura: 250 kr per måned
  • Lønn: 100 kr per måned
  • Timeregistrering: 100 kr per måned
  • Reiseregning: 100 kr per måned
  • Regnskap Mikro: 1500 kr per år

Prismodellen er enkel og oversiktlig. Det finnes ingen skjulte kostnader, og det er heller ingen etableringsgebyr. Du velger simpelthen pakke og eventuelle tilleggstjenester. Muligheten for å bygge på med tilleggstjenester er svært gunstig for deg som trenger et regnskapssystem som du kan vokse sammen med. Hvis du kun har behov for regnskap og faktura per i dag, så slipper du betale for tjenester som ikke er relevant for deg.

La oss si at du har et enkeltpersonsforetak eller bare et par-tre ansatte. Du har kanskje ikke har behov for timeregistrering per i dag, men kan dette kan forandre seg om noen år. Etter hvert som bedriften vokser og utvider sine tjenester, kan du ha behov for mer avanserte regnskapstjenester. Du trenger dermed ikke å bytte regnskapssystem – du kan heller bygge på pakken din.

Finn regnskapsførere som kan PowerOffice

Det finnes mange regnskapsførere over hele landet som kan PowerOffice Go. Det betyr at det er enkelt å få hjelp med regnskapet, uansett hvor du befinner deg. Systemet er som nevnt skybasert, og det betyr at dere kan samarbeide inne i programmet, selv om det er mange mil mellom dere. Dere trenger ikke å befinne dere på samme sted.

Du velger selv om du vil gjøre deler av regnskapet selv inne i programmet og kun la regnskapsføreren ta seg av enkelte oppgaver. Regnskapsføreren kan også ta seg av alt sammen. Dere kan for eksempel laste opp bilag og reiseregninger ved hjelp av appen. Nå kan regnskapsfører bare logge seg inn og bokføre bilagene for dere.

Noen velger å ta alt av regnskap selv i løpet av året, og deretter kun be regnskapsføreren om å se over at alt er riktig. Dette er spesielt nyttig for bedrifter som er regnskapspliktige, selv om bokføringspliktige virksomheter også bør vurdere det. Det hender at det utføres kontroller av bokføringspliktige selskap, og da må du være sikker på at prosedyrene dine er korrekte.

Et annet alternativ er å få hjelp av en regnskapsfører til å komme i gang med PowerOffice Go. Dette kan være spesielt gunstig om du skal flytte regnskapet over fra et annet program og gruer deg for å gå i gang. Du har dermed mange muligheter og friheter til å få hjelp av en regnskapsfører når du velger et skybasert system som PowerOffice.

Vi anbefaler PowerOffice Go!

En ting er sikkert etter at vi fullførte den store testen og anmeldelsen av PowerOffice Go: Dette er et regnskapssystem som vi virkelig kan anbefale til små og mellomstore bedrifter. Det er mange årsaker til hvorfor de kom så godt ut av testen. Her har du en kort oppsummering av de viktigste punktene:

  • Fleksibelt og skybasert system som kan brukes på ulike enheter
  • Automatiserte prosesser og integrerte regnskapsløsninger
  • Velutviklet funksjonalitet med mulighet til å behandle lønn og timer

Vi må allikevel påpeke at det beste regnskapssystemet er det systemet som er best tilpasset din bedrift. De fleste bedrifter har krav, behov og ønsker som er unike for dem, og det er viktig å teste ut ulike løsninger for å se hva som faller i smak. Det kan være tid- og ressurskrevende å bytte system senere, og det er vel verdt å ta seg tid til å teste ut løsningene selv.

PowerOffice Go tilbyr gratis prøveperiode til deg som er nysgjerrig på tjenestene deres. Vi oppfordrer deg til å benytte deg av dette tilbudet, slik at du kan komme i gang med lønnsomme og effektive regnskapsrutiner allerede i dag.