Test av Fiken regnskapsprogram (2024) | Hvor bra er Fiken?

bilde

LETT FORSTÅELIG: Med Fiken får du et regnskapsprogram som ikke snakker regnskapspråk, og som er lett for de fleste av oss å forstå.

Sist oppdatert: 18. oktober 2024

    Vi har tatt en grundig test av Fiken for deg som har lyst å prøve dette regnskapsprogrammet. Her i anmeldelsen vår ser vi blant annet på brukervennlighet, funksjoner og priser. Vi går nøye gjennom alt som er viktig for små bedrifter som vil føre regnskap selv — enten helt eller delvis — for å se om de holder det de lover. De sier nemlig at de har skapt et system som gjør regnskapsføring forståelig for “vanlige folk”. Ja, selv for oss som ikke har regnskapsutdannelse. La oss se om det stemmer!

    Vi hjelper deg å finne rett regnskapsfører

    Få tilbud fra 3 lokale regnskapsførere. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

    Lag bruker og kom i gang

    Fiken er utrolig enkelt å komme i gang med. Alt du trenger å legge inn er personalia, selskapsnavn, og e-postadresse. Du vil deretter motta en link på e-posten du oppga som tar deg rett inn i onboardingsprosessen. Systemet tar deg enkelt gjennom prosessen med å legge til et foretak. Det er mye vanskeligere å gjøre noe feil enn å gjøre alt riktig.

    POPULÆRT VALG: Over 100 000 har valgt å bruke Fiken — er du den neste?

    Steg én er å registrere foretaket. Her er det vanskelig å trå feil. Det er enkelt å søke etter foretaket, både ved hjelp av organisasjonsnummer eller foretaksnavn om du ikke husker org nummeret. Når dette er gjort blir du bedt om å bekrefte at informasjonen systemet hentet opp fra Brønnøysundregistret stemmer. Hvis alt stemmer trykker du “bekreft opplysninger”. Ellers så kan du gjøre endringer om noe skulle vise seg å ikke stemme.

    IKKE REGISTRERT: Du kan helt fint begynne å bruke regnskapsprogrammet, selv om virksomheten din ikke er registrert i Brønnøysundregisteret.

    Starte nytt eller videreføre eksterende regnskap?

    Det neste valget du blir bedt om å ta er om du ønsker å videreføre regnskapet ditt med Fiken. Du kan også starte i regnskapsprogrammet fra etableringsdatoen. Om du er nyoppstartet og aldri har ført regnskap på selskapet tidligere er det “fra etablering” som er det rette alternativet. Men om du bytter fra et annet regnskapsprogram er det “Videreføring” som gjelder.

    Du er nå klar til å komme i gang med systemet, og selskapet ditt er lagt til. De neste fem stegene systemet tar deg gjennom før du kommer til dashbordet blir brukt til å legge inn ting som er unikt for din brukerprofil, som varslinger, bankkontoer, logoer som du vil skal dukke opp fakturaer, osv. 

    STARTE BEDRIFT: Visste du at ca. 98 % av alle nyoppstartede bedrifter i Norge er ENK eller AS? Uansett hva du velger, bør du ha gode regnskapsrutiner på plass fra starten av.

    Slik stiller du inn ditt regnskap i Fiken

    Det kan kanaskje høres komplisert å stille inn regnskapssystemet. Men Fiken er lagd på en måte som gjør det meget enkelt å få riktig informasjon på rett plass ,uten noen særlige bekymringer. Du trenger bare å angi informasjonen én gang og før du tar systemet i bruk. Men du kan selvsagt gå tilbake å endring ting senere, hvis du skulle få behov for det.

    REGNSKAPSOPPGAVER: Fiken forenkler typiske regnskapsoppgaver for de fleste små virksomheter, og du angir selv i systemet hva som gjelder deg.

    Det første steget er å legge inn varslinger som er gjeldende for de fleste næringsdrivende i Norge. Disse oppgavene inkluderer blant annet levering og betaling av moms (MVA, samt levering av næringsoppgave, årsregnskap og aksjonærregisteroppgaven. Felles for oppgavene man er pliktig til å levere til staten for kontroll på en gitt dato. Du får dagmulkt (dagbøter) hvis du glemmer leveringsfristen. Dette er sure penger som gjerne skulle vært brukt på andre ting. Vi anbefaler derfor å varsle om de fristene som er aktuelle for ditt selskap.

    LOGO: Det ser profft ut å ha logoen din på fakturaene. Kundene kjenner igjen merkevaren din med én gang.

    Det neste steget er å legge inn en eventuell logo du ønsker at kundene dine skal se når de mottar faktura fra deg. Dette er et frivillig valg. Man kan fint hoppe over om man ikke ønsker eller ikke har en logo å bruke. Du kan selvsagt også gjøre dette senere. Det er mye som skal på plass når du starter en ny bedrift. Men heldigvis trenger du ikke å gjøre alt på én gang. Regnskapsrutiner er imidlertid viktig å få på plass så raskt så mulig.

    Oppgi kontoopplysninger fra banken

    Nå er det på tide å oppgi bankkontonummeret ditt. Dette steget er ganske selvforklarende. Her legger man inn selskapskontoen (brukskonto) og et navn du enkelt kan identifisere den kontoen med, som for eksempel “brukskonto/driftskonto”. Vi anbefaler at du begynner med den du bruker mest.

    Hvis bedriften har flere kontonummer eller bruker løsninger som PayPal, så kan du legge dem til senere. Det er flere grunner til hvorfor det er viktig å få kontonummerene på plass. Joda, selvsagt vil du ha pengene dine uten problem. Men du må også registrere hvilke kontonummer pengene går inn og ut fra når du skal føre bilag.

    BANKKONTO: Pass på at du fører opp rett bankkonto i systemet, slik at du mottar dine hardtjente penger uten problemer.

    Slik legger du til kunder og produkter i Fiken

    Nå har du muligheten til å legge inn produktlister og kundelister fra ditt gamle regnskapssystem. Moderne regnskapssystemer har eksporteringsmuligheter. De lar deg konvertere produkt- og kundelister til et format som man enkelt kan laste opp i nytt system.

    Svært små virksomheter med få bilag har lov å bruke gratis regnskapsprogrammer, samt regneark som Excel. Om du tidligere har gjort regnskapet via Excel, kan det hende du må justere Excel-dokumentet før du kan laste det opp. Det er nødvendig for at det kan leses av Fiken. Har du spørsmål rundt dette, så anbefaler vi å ta kontakt med kundeservice.

    Les også

    Kan du føre regnskap gratis? Tja, det spørs — sjekk hva som gjelder deg

    Helt til sist blir du anbefalt å laste ned Fiken-appen. Du kan enkelt laste kvitteringer og bilag opp til regnskapsprogrammet via appen. Dette er en applikasjon vi anbefaler på det sterkeste. Om du som bruker blir vant til å ta bilde av alle kvitteringer når du kjøper noe, kan du superenkelt legge de rett inn i regnskapssystemet. Dette er noe mange regnskapssystemer i dag tilbyr. De som fortsatt husker tradisjonell regnskapsførsel der man førte alt i perm, vet hvilke tids- og stressbesparende tiltak dette er.

    LAST NED APPEN: Skann QR-koden for å komme i gang med mobilappen. Du kan også søke den opp selv på Google Play eller App Store.

    Test av Fiken Bilag-appen

    Vi tar et lite avbrekk fra PC-systemet og går fort gjennom appen. Appen er lett å finne om du søker “Fiken”. Den virker med så og si alle smarttelefoner, uavhengig om du har Apple, Android eller Google operativsystem. Appen er brukervennlig og intuitiv. Den er derfor lett å forstå og bruke, selv om du ikke har brukt slike apper før.

    Om du ikke tidligere har hatt regnskapsprogram hvor du kan bruke mobiltelefonen som kamera og laste opp bilag, så kommer dette til å revolusjonere regnskapshverdagen din. Om du er vant med det, så vet du allerede hvor bra det er! Men du kan bruke den til mer enn å bare laste opp bilag. Du kan for eksempel lage ontaktfakturaer, vanlige og repeterende fakturaer.

    Det er også mulig å lage tilbud og ordrebekreftelser. Dermed trenger du ikke å vente til du har PCen foran deg. Du kan enkelt fakturere kunden mens du er ute på oppdrag. Og hvis du er ofte ute på jobbreise og/eller kundeoppdrag, så kommer du virkelig til å like denne appen. Du og/eller dine ansatte kan nemlig aktivere tjenesten “Reiser og utlegg”. Deretter kan dere registrere reiseregnigner og diverse utlegg fortløpende via appen.

    INNBOKS: Du har tilgang til innboksen din i Fiken fra appen, og der finner du akkurat de samme bilagene som i nettleseren.

    Test av hjemskjerm og dashbord

    Ingen test er komplett uten en nærmere titt på hjemskjermen eller dashbordet, og Fiken imponerer med et veldig oversiktlig design. Man finner enkelt frem til de viktigste funksjonene man trenger. Du får et rasks overblikk over regnskapet og økonomien. I eksemplet under har vi brukt en demo-konto for å enkelt simulere et regnskap i Fiken. Men de fleste kommer til å ende opp med et dashbord som ser ganske likt ut, uavhengig av bedriftstype.

    Som vi ser av eksempelbildet er systemet opptatt av å minne deg på frister og eventuelle utestående regnskapsprogrammer. Du får for eksempel tydelig beskjed om du for eksempel har et regnskap som ikke er avstemt. Istedenfor å bare informere deg, gir regnskapsprogrammet deg linker og mer informasjon om hvordan du kommer ajour. 

    ROT MED MOMSEN: Er du redd for å slurve med hvor mye moms du skylder? Du ser utestående beløp med én gang i dashbordet.

    Det er all denne grundige veiledningen og alle påminningene som gjør Fiken til et såpass bra system for små og mellomstore bedrifter. De holder deg nemlig i hånda gjennom hele prosessen. Vi kommer til å snakke mye om kundeservice / selvhjelp biten senere i artikkelen. Fiken gir deg mye god hjelp til selvhjelp, og det er det som skiller dem fra andre konkurrenter.

    I tillegg til frister kommer det godt frem hva du har omsatt for, hva du har hatt i kostnader og hva du sitter igjen med. Dashbordet opplyser også om ubetalte fakturaer og skyldig moms (mva). Helt øverst på høyre side er to knapper. Disse kommer du til å bli godt kjent med: “Jeg har solgt noe” og “jeg har kjøpt noe”. Den første knappen generer en faktura i regnskapet. Den andre generer et bilag.

    Les også

    Se hvilke regnskapsprogrammer som er best for forskjellige typer bedrifter

    Jeg har solgt noe: hvordan lage faktura med Fiken

    Vi tok også en test av fakturasystemet i Fiken. Og konklusjonen er at det er utrolig enkelt å fakturere kunder. Vi har valgt å ha fokus på faktura fordi det er den vanligste formen for betaling for de fleste små-og mellomstore bedrifter. Det betyr på ingen som helst måte at systemet er begrenset til dette.

    Hvis du for eksempel har en nettbutikk i Shopify, så kan du koble systemene sammen. Da blir salgene automatisk registrert i regnskapsprogrammet, uten at du manuelt må lage faktura for hvert enkelt salg. Du finner mer info om dette senere i anmeldelsen vår der vi ser nærmere på hvilke integrasjoner som finnes for Fiken.

    Legge til et nytt produkt i produktlisten

    PRIS PÅ TJENESTER: Du angir selv om du fakturerer timepris, fastpris eller antall, avhengig av hvilket produkt det dreier seg om.

    I eksempelet over har vi laget et nytt produkt i Fiken. Som du ser i bildet, så skiller vi mellom forskjellige produkttyper. Produkttypen har nemlig noe å si for hvilken mva-sats du skal ha på varene du selger. I vårt tilfelle har vi simulert at vi fakturerer en kunde for konsulenttimer á 12 500 kroner. Men om dette hadde vært et reelt tilfelle, så hadde vi henvist til timelister i notatet.

    Faktura

    SØKEFUNKSJON: Skal du legge til en ny kunde eller leverandør? Fiken henter opplysninger direkte fra Brønnøysundregisteret, sånn at du slipper å taste inn infoen manuelt.

    Når produktet er opprettet tar systemet deg videre til selve faktura-opprettelsen. Her har du en egen kundeside hvor du kan hente kunder opp fra kundelister / kunderegisteret ditt. Alt i alt er systemet veldig intuitivt og enkelt å sette seg inn i.

    FORFALLSDATO: Husk å angi forfallsdato og hvilket kontonummer kunden skal bruke.

    Du står deretter fritt til å velge hvordan du skal sende fakturaen til kunden din. Fiken lar deg sende faktura på e-post, Vipps, brev eller via SMS (mot ekstra kostnad). Vi anbefaler at du avklarer med kunden på forhånd, slik at de vet hvor og hvordan fakturaen dukker opp.

    Tilleggsfunksjoner: Fakturamoduler

    I basisutgaven av Fiken har man ikke mulighet til å sende fakturaer med KID og få registrert innbetaling på disse automatisk. Dette er en såkalt plug-in eller tilleggsfunksjon. Du kan enkelt synkronisere den med din nåværende avtale i banken din eller opprette direkte fra regnskapsprogrammet. Denne tilleggsfunksjonen koster 49,- per måned.

    OCR-AVTALE: Du må opprette OCR-avtale med banken for at KID-nummeret skal funke. Ellers får bare kundene dine feilmelding når de prøver å betale deg.

    EHF-mottak er også en faktura plug-in som man enkelt kan legge til kontoen sin. I motsetning til OCR/KID er denne gratis å legge til. Det er smart å bruke EHF hvis du har andre bedrifter som kunder. EHF er et system som gjør at fakturaene sender fra ett regnskapsprogram til et annet. Dermed blir fakturaene behandlet raskere, og du reduserer risikoen for sene innbetalinger.

    FORSKJELL: Der eFaktura automatisk havner i nettbanken til kunden, havner EHF direkte i kundens regnskapsprogram. Hvilken du bør bruke, avhenger derfor om du har privat- eller bedriftskunder.

    Jeg har kjøpt noe: Lag et bilag med Fiken

    Om du velger å ikke bilagsføre via appen som vi snakket om tidligere i artikkelen (som kanskje er den aller enkleste måten å gjøre det på), har man også mulighet til å bilagsføre via PC. For å komme inn på siden der man bilagsfører trykker man bare på knappen “jeg har kjøpt noe”. Du ser den øverst på dashbordet.

    KONTOER: Kontoer er firesifrede koder som bekriver hvilken type kostnad det dreier seg. Altinn vurderer om kostnaden er relevant for bedriften din, basert på på disse kontoene.

    Man blir deretter guidet gjennom bilagsprossen av systemet. Om man er usikker på noe står det detaljert info om de forskjellige alternativene helt øverst på siden. Fiken skanner bilagene og foreslår hvilken konto du skal føre bilaget på. Du kan også lese mer om de ulike kontoene. Dermed blir det mye enklere finne ut av hvilke kontoer du skal bruke.

    Test av tilleggsfunksjoner og ofte brukte moduler i Fiken

    Fiken tilbyr som sagt en rekke tilleggsmoduler som kan forenkle regnskapet ditt betydelig. Disse modulene kan spare deg for mye tid og hodebry. De er utviklet for forskjellige typer virksomheter og behov. Det er verdt å vurdere om noen av dem passer for din virksomhet. Vi går nå raskt over noen av de mest aktuelle.

    LØNNSKJØRING: Prisen for lønnsmodulen er ganske overkommelig, særlig siden du forenkler lønnsberegninger og innrapporteringer betydelig.

    Lønnsmodulen kommer bra med for bedrifter med ansatte. Lønnskjøring er ofte en komplisert del av regnskapet med mange regler og frister å holde styr på. Modulen forenkler prosessen betydelig. Lønn koster 70,- for første ansatt og deretter 35,- per ekstra ansatt. Har du fem ansatte betaler du derfor 210,- i mnd.

    STÅLKONTROLL: Hvor mange timer brukte jeg igjen …? Timeføring er en modul som hjelper deg med å ha kontroll på timebruken.

    Om du jobber som konsulent eller er avhengig av å føre timer er dette en genial modul. Modulen lar deg føre timer rett inn i regnskapsprogrammet. Deretter danner det automatisk grunnlaget for en faktura som du kan sende til dine kunder. Du slipper dermed å taste inn den samme infoen flere ganger, og du kan være sikker på at alle timer blir fakturert.

    PROSJEKTREGNSKAP: Modulen er perfekt for bedrifter som vil ha enkel oversikt over hvordan prosjektene ligger an økonomisk.

    Med prosjektmodulen kan du enkelt lage prosjektregnskap. Dette er essensielt om du for eksempel jobber med eiendomsutvikling. Moden er også nytting for håndverkere og andre bransjer som bruker prosjektregnskap. Modulen gir deg oversikt over inntekter og kostnader knyttet til hvert enkelt prosjekt. Modulen koster 49,- mnd.

    Enkel bankavstemning

    Fiken har automatisk integrasjon mot en rekke bedriftsbanker (vi har brukt DNB som eksempel). Uavhengig av hvilken bank du bruker, koster denne modulen 49,- mnd. Det kan være lurt å sjekke Fikens nettside for en oppdatert liste over hvilke banker de tilbyr integrasjon med, da dette kan endre seg over tid.

    AVSTEMNING: Du får banktransaksjonene dine automatisk importert inn i regnskapssystemet, noe som sparer deg for mye manuelt arbeid når du skal ta en avstemning av regnskapet.

    Test av Fiken og løsninger for nettbutikk

    Flere og flere driver nettbutikk. Med Fiken har du mulighet til å integrere de mest brukte nettbutikkløsningene som WooCommerce, PrestaShop og Opencart. Med denne modulen vil alle salgene i nettbutikken automatisk bli ført inn i regnskapsprogrammet ditt. Modulen koster 99,- mnd og kan være en god investering hvis du har en aktiv nettbutikk med mange salg.

    AKTIVITET: Hvorvidt nettbutikkmodulen lønner seg eller ikke, avhenger av hvor mange salg du har i nettbutikken.

    Savner du en integrasjon? Bruk API

    Fiken har også en generell integrasjonsmodul som lar deg koble systemet opp mot en rekke andre tjenester. Dette kan være alt fra enkle integrasjoner til mer komplekse oppsett, avhengig av hvordan API-ene til de forskjellige tjenestene “snakker” sammen. Mulighetene her er mange. Ikke nøl med å ta kontakt med Fikens kundeservice om du har spørsmål eller trenger hjelp til å sette opp en spesifikk integrasjon.

    TEKNISK: API-modulen kan brukes til å koble forskjellige systemer til Fiken, men det kan fort bli litt teknisk og komplisert.

    Hva koster Fiken meg?

    Når Fiken går ut å sier at de aller fleste ender opp med å betale 169 kroner per måned, vet jeg ikke helt om det stemmer. Det er i hvert fall prisen for regnskap, faktura (uten tileggsmoduler), og de andre basistjenestene. Om du skal legge på ekstramoduler kan månedsprisen fort doble seg. For mange er det allikevel ikke en avskrekkende månedspris for et sømløst og enkelt regnskap.

    Dette er prisene for tilleggsmodulene. Merk at dette er snakk om månedspris og ikke årspris:

    Her er prisene for årsinnleveringer. Dette er noe du trenger å forholde deg til én gang i året:

    Test av kundeservice og hjelp: stor fordel med Fiken

    Om jeg skulle ha trukket frem en ting som skiller Fiken fra deres konkurrenter er det en helt sykt bra kundeservice, hjelp- og selvhjelpsplattform. Det som gjør at du ikke trenger en regnskapsfører når du bruker Fiken er ikke nødvendigvis systemet i seg selv — men hvor enkelt det er å få hjelp hvis du lurer på noe.

    ARTIKLER: Finn deg en kopp kaffe, søk opp temaet du trenger hjelp til og sett deg godt tilrette. Du finner nemlig mange grundige og detaljerte guider i hjelpesenteret.

    Om det er systemspørsmål, spørsmål vedrørende årsavsluttningen eller en postering i regnskapet, har du tre muligheter til å få svar på det du lurer på. Mulighet nummer en er å prøve å finne svar selv. Fiken har en rekke hjelpeartikler som gir det svar på de meste stilte spørsmålene.

    SPØR OM HJELP: Noen ganger trenger man hjelp fra proffene, og det kan du heldigvis få på Fiken. Du kan snakke med support via chat eller epost.

    Om du allikevel ikke skulle finne svaret på det du lurer på selv eller det haster å få svar, kan du spørre på chatten. Chatten er åpen på hverdager mellom 09:00 – 21:00 og her får du hjelp med enten system- eller regnskapsspørsmål.

    GRATIS KURS: Du kan delta på gratis kurs og webinarer gjennom Fiken for å lære hvordan du driver en bedrift og fører regnskap.

    Delta på regnskapskurs med Fiken

    Ønsker du å få større innsikt i systemet eller lurer du på hvordan du kan få mest ut av det? Fiken setter opp ukentlige webinarer hvor en ekspert vil vise deg hvordan man kan løse enkelte oppgaver i systemet. Dette er live webinarer hvor du kan få svar på dine spørsmål fra en ekspert. Det er også mulig å se opptak av tidligere webinarer. 

    VALGMULIGHETER: Webinarene dekker temaer som mva, lønn, timeføring og regnskap for uliek typer bedrifter.

    Alt i alt er kundeserviceavdelingen til Fiken det som virkelig gir systemet verdi. Du må ikke bare klare deg selv. Du får rask og effektiv hjelp med de fleste ting du måtte lure på. Det gir deg større trygghet og støtte i regnskapsføringen, slik at du kan fokusere på det du er best på — nemlig å drive din virksomhet.

    Vi hjelper deg å finne rett regnskapsfører

    Få tilbud fra 3 lokale regnskapsførere. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

    Konklusjon på vår store test: Vi anbefaler Fiken til små bedrifter

    Vi har skrevet mye bra om Fiken i her i vår store test og anmeldelse. Det er ikke til å legge skjul på at vi trygt kan anbefale Fiken til enkeltpersonsforetak, samt små og mellomstore bedrifter. Det er allikevel viktig å fremheve at Fiken er et relativt “enkelt” system. Regnskapsprogrammet er helt klart er lagd for mindre komplekse regnskapsoppgaver.

    Hvis selskapet er av en viss størrelse eller har et mer komplekst regnskap, så finnes det bedre alternativer. Fiken er også et system få regnskapsførere benytter seg av. Dette kan ha noe å si for deg som kunde. Men det bør sies at stadig flere regnskapsbyråer tar Fiken i bruk. Ta kontakt med regnskapsføreren din (eller be om tilbud hvis du trenger en). Hør hva han eller hun synes om regnskapsprogrammet.

    Alt i alt må vi likevel berømme Fiken for å ha lagd et veldig gjennomført system for deres kundesegment. Og ikke minst, så vil vi berømme de for en markedsledende kundeservice/hjelpe avdeling.

    Få svar på ofte stilte spørsmål om Fiken regnskapsprogram

    Meldingsboble
    Hva er Fiken regnskapsprogram?

    Fiken regnskapsprogram er en nettskybasert løsning som gjør det enkelt for små bedrifter og enkeltpersonforetak å føre regnskapet sitt på en effektiv måte.

    Meldingsboble
    Hva skiller Fiken fra andre regnskapsprogrammer?

    Fiken skiller seg fra andre regnskapsprogrammer ved at det er utviklet spesielt for små bedrifter og enkeltpersonforetak, og er derfor enklere og mer oversiktlig å bruke.

    Meldingsboble
    Hvordan fungerer Fiken regnskapsprogram?

    Fiken regnskapsprogram er en nettskybasert løsning som du kan få tilgang til fra en hvilken som helst enhet med internett-tilkobling. Du kan føre regnskapet ditt, sende fakturaer og håndtere mva-registrering og årsoppgjør fra samme plattform.

    Meldingsboble
    Hva er prisene for Fiken regnskapsprogram?

    Prisene for Fiken regnskapsprogram varierer avhengig av bedriftens størrelse og behov. De tilbyr forskjellige abonnementsplaner som starter fra noen hundre kroner i måneden.

    Meldingsboble
    Hva slags kundestøtte tilbyr Fiken regnskapsprogram?

    Fiken regnskapsprogram tilbyr kundestøtte via e-post og chat. De har også en omfattende hjelpeseksjon på nettstedet sitt og tilbyr jevnlige webinarer og opplæringsøkter for brukere.

    Meldingsboble
    Er Fiken regnskapsprogram egnet for alle typer bedrifter?

    Fiken regnskapsprogram er spesielt utviklet for små bedrifter og enkeltpersonforetak. Hvis bedriften din har mer komplekse regnskapsbehov eller er større i størrelse, kan det hende at en mer omfattende regnskapsprogramvare vil være mer egnet for deg.