Visma eAccounting: Test og guide til regnskapssystemet

bilde

ROM FOR VEKST: Om du er et lite eller mellomstort selskap kan regnskapsprogrammet Visma eAccounting dekke dine behov, også hvis bedriften din vokser seg større.

Sist oppdatert: 15. november 2023

    Visma eAccounting er lettvekteren og det desidert minste Visma-systemet, og er rent skybasert regnskapssystem beregnet på enkeltmannsforetak samt “små bedrifter”.

    Der både eAccounting og Fiken ofte har meget lav popularitet blant regnskapsførere, er begge systemene veldig populære blant de som ønsker å føre regnskapet selv.

    Det er er vanskelig å finne det perfekte systemet, som har alle kvalitetene du ser etter og som passer akkurat for dine behov. I tillegg er det viktig å ta høyde for planlagt vekst. 

    Om du er et lite, eller mellomstort selskap er eAccounting et fint sted å starte. Systemet dekker stort sett det behovet du har i dag, i tillegg har man mulighet til å vokse med systemet. Det har man også fint mulighet til med Visma, som server alt fra de minste, til de største selskapene i norge.

    Vi har i denne testen brukt eAccounting mens vi har simulert vanlige oppgaver den typiske kunden vil ha, altså et lite selskap. Vi har lagt høyt fokus på brukervennlighet, og enkel navigering, samt hvor enkelt det er å finne løsninger om (når) man først står fast.

    Lag bruker og kom i gang

    Visma eAccounting er veldig enkelt å komme i gang med, og som et regnskapssystem beregnet på små bedrifter, “holder” systemet deg i hånda gjennom hele onboardingprosessen.

    Det er en del informasjon som må legges inn, både personlig og selskapsinformasjon, før du blir tilsendt din aktiveringsmail, men til å være et regnskapssystem blir det ikke noe særlig enklere enn dette.

    Det første steget er å registrere selskapsinformasjonen til foretaket du ønsker å legge til. Selve prosessen med å hente opp selskapsinformasjon skjer automatisk, gjennom integrasjon med Brønnøysund registeret. Du kan enten søke på selskapsnavn, eller organisasjonsnummer. 

    Merk at du fint kan endre kontaktinformasjonen i systemet senere.

    Det neste steget er å registrere kontoinformasjon. Denne informasjonen kommer til å bli synlig på fakturaen du sender til kunder, og vil derav være kontoen du ønsker å få innbetalt til.

    Merk at du enkelt kan endre, eller legge til kontoer i systemet senere.

    Det siste steget før du kommer inn på startsiden er å legge til når du ønsker å føre regnskap fra, og om du er momspliktig eller ikke. 

    Om du ønsker å videreføre regnskapet ditt med eAccounting, eller starte fra scratch etter en etablering. 

    Om du er nyoppstartet og aldri har ført regnskap på selskapet tidligere er det “fra etablering” som er det rette alternativet, men om du bytter til eAccounting fra et annet regnskapsprogram er det videreføring som gjelder og må ta høyde for det når starter systemet.

    Et enkelt, men oversiktlig system

    Hjemskjermen, eller det såkalte dashbordet i eAccounting er ganske likt det man finner i andre lignende regnskapssystemer, lagd for små- og mellomstore bedrifter. Det er enkelt, men absolutt oversiktlig.

    I eksempelet under har vi brukt en demo-konto og lagd en fiktiv bruker for å vise hvordan eAccounting håndterer en typisk kunde. Som det kommer frem av det nedre eksempelbilde er det enkelt å holde oversikt over både inntekter og utgifter, i tillegg til at man enkelt kan følge med på fakturaoversikten.

    Som det kommer frem av det nedre eksempelbilde er det enkelt å holde oversikt over både inntekter og utgifter, i tillegg til at man enkelt kan følge med på fakturaoversikten.

    Integrasjoner: eAccounting sin definitive forse!

    En ting som skiller eAccounting fra de nærmeste konkurrentene sine, som for eksempel UniMicro og Fiken er at eAccounting har et imponerende antall integrasjonsmuligheter. Verdien dette har avhenger av hva du driver med, men for mange bransjer vil dette betyr at du enkelt kan integrere de mest brukte applikasjonene du bruker.

    Under ser du et lite utdrag av noen kjente tjenesteleverandører du enkelt kan knytte opp mot eAccounting kontoen din.

    Som det kommer frem av oversikten, var denne hentet ut fra nettbutikk-integrasjoner, men Visma har et stort utvalg man kan velge fra på tvers av forskjellige bransjer.

    De har også integrasjon mot flere av de største bankene i norge som:

    Visma og mobilapplikasjoner

    Som ved integrasjoner har Visma utarbeidet en rekke applikasjoner som kan gjøre hverdagen din mye enklere!

    Selve eAccounting appen gjør at du enkelt kan holde oversikten over regnskapet ditt når du er utenfor kontoret. Som så mange andre mobilapplikasjoner for regnskap har også Visma utarbeidet en app som gjør at du enkelt kan ta bilde av alle kvitteringer å skanne disse direkte inn i regnskapssystemet.

    Enklere blir det ikke!

    Visma har i tillegg en rekke andre applikasjoner man kan integrere med eAccounting, litt avhengig av løsninger og abonnement. Ta kontakt med kundeservice om du er usikker på hvilken applikasjon du kan bruke med ditt abonnement.

    Under er et lite utdrag av alle mobilapplikasjonene Visma tilbyr kundene sine:

    Hjelp- og selvhjelp, om du skulle stå fast

    Ved Fiken sitt inntog på det norske markedet ble det klart at det fantes mange små selskaper som ville gjøre så mye som mulig selv, uten hjelp fra regnskapsfører. Dette blir først mulig når regnskapssystemene tilbyr den assistansen en eventuelle kunde måtte trenge når det oppstår spørsmål, eller problemer kunden ikke klarer å løse selv.

    Fiken var lenge (og er kanskje fortsatt) markedsledende på dette, men – eAccounting er i så fall hakk i hel. Hjelpen du får som bruker av eAccounting er det ingenting å si på. Både i form av direktekontakt med noen som kan hjelpe deg med et konkret spørsmål, samt selvhjelp videoer og annen informasjon rundt systemet.

    Det første man ser når man har lagd bruker er dette tilbudet om å enkelt bli oppdatert på de vanligste problemstillingene.

    Ved Fiken sitt inntog på det norske markedet ble det klart at det fantes mange små selskaper som ville gjøre så mye som mulig selv, uten hjelp fra regnskapsfører. Dette blir først mulig når regnskapssystemene tilbyr den assistansen en eventuelle kunde måtte trenge når det oppstår spørsmål, eller problemer kunden ikke klarer å løse selv.

    Fiken var lenge (og er kanskje fortsatt) markedsledende på dette, men – eAccounting er i så fall hakk i hel. Hjelpen du får som bruker av eAccounting er det ingenting å si på. Både i form av direktekontakt med noen som kan hjelpe deg med et konkret spørsmål, samt selvhjelp videoer og annen informasjon rundt systemet.

    Det første man ser når man har lagd bruker er dette tilbudet om å enkelt bli oppdatert på de vanligste problemstillingene.

    Pris – en komplisert prismodell

    Visma eAccounting kommer i tre forskjellige hovedpakker. Start, Smart og Pro.

    Det som er inkludert i hvert enkelt abonnement vises best gjennom illustrasjonen under. Hvor den første kolonnen lengst mot venstre er Start, den i midten er Smart, og den kolonnen lengst mot høyre illustrerer prisene i Pro abonnementet.

    I tillegg til disse forskjellige abonnementene kan du legge på forskjellige moduler i ditt abonnement, noen er gratis og noen koster ekstra.

    Alt i alt syns vi det virker ganske vanskelig å finne ut hva prisen blir på en gitt løsning. I stedet for å ha et par forskjellige valg, med forskjellige priser, er det nesten ikke grenser for hvilke tilleggsabonnement det går an å tegne.

    Det absolutt enkleste, og anbefalte vil være å ta kontakt med Visma og forklare hva du trenger i din løsning for så å få en pris på hva det vil koste, og hvilke moduler og tilleggstjenester du trenger for å få din “skreddersydde” løsning.

    Et system du kan vokse i

    En ting som virkelig skiller Visma eAccounting fra hovedkonkurrenten deres, Fiken, er at Visma er en multinasjonal regnskapsgigant som tillater at du helt sømløst vokser ut av eAccounting og over i en annen Visma tjenestene den dagen tjenesten har blitt for grunnleggende for selskapet.

    Mange oppstartsselskaper glemmer å rigge for fremtidig vekst, dette gjelder også når det kommer til regnskap. Selv om du i dag trenger et helt grunnleggende regnskapssystem, kan det hende du trenger et veldig komplekst system om bare noen år, om selskapet vokser som du håper på. I eAccounting kan du være sikker på at du er rigget for fremtidig vekst, om så bare i et annet Visma system som Visma.net ERP, eller en enda større løsning.

    Dette er kjempefordel som mange ganger blir underkommunisert. Det kan være komplisert, og tidkrevende å vokse ut av et regnskapssystem, og det slipper man å tenke på når det kommer til Visma.

    Resultat

    Vi har skrevet mye bra om Visma eAccounting i denne artikkelen, og det er ikke til å legge skjul på at vi trygt kan anbefale eAccounting til enkeltpersonsforetak og små bedrifter.

    Det er allikevel viktig å fremheve at dette er et relativt “enkelt” system som helt klart er lagd for mindre komplekse regnskapsoppgaver. Om selskapet er av en viss størrelse, eller har et mer komplekst regnskap – finnes det bedre alternativer enn eAccounting. Disse kan man heldigvis sømløst gå over til om du velger å fortsette med Visma-systemene.

    Som ved Fiken, er også eAccounting et system få regnskapsførere benytter seg av. Dette kan ha noe å si for deg som kunde. Ta kontakt med regnskapsføreren din (om du trenger en) om hør hvordan han stiller seg til å jobbe i eAccounting.

    Alt i alt må vi likevel berømme eAccounting for å ha lagd et veldig gjennomført system basert på deres kundesegment, allikevel vil vi for de som har et enkelt regnskap anbefale Fiken.