Slik bruker du Tripletex: Stor test og anmeldelse

bilde

FLEKSIBELT SYSTEM: Tripletex er et modulbasert regnskapsprogram, der du selv velger hvilke moduler du ønsker å betale for.

Sist oppdatert: 15. november 2023

    Tripletex er et av landets beste regnskapsprogrammer. Den modulbaserte og skybaserte løsningen tilbyr fleksible og enkle løsninger som gir deg stålkontroll på regnskap, prosjekt og fakturering. Her får du vite nøyaktig hvordan du bruker Tripletex i vår store test og anmeldelse.

    Hva er Tripletex?

    Tripletex er et modulbasert regnskapsprogram som brukes av både bedrifter og regnskapsførere. Du velger selv hvilke moduler du ønsker, slik at du ikke betaler for mer enn det du trenger. Muligheten til å sette sammen programmet på denne måten gjør det til et svært brukervennlig og fleksibelt alternativ på markedet. I tillegg er det mulig å få moduler som er utviklet spesifikt for enkelte bransjer, for eksempel VVS og elektro.

    Tripletex brukes av cirka 57 000 små, mellomstore og store bedrifter, samt 200 000 brukere. Målsetningen er å gjøre regnskap, faktura, lønn og rapportering så enkelt som mulig. Regnskapsprogrammet er ikke bare populært, men det kommer også svært godt ut i anmeldelser – ja, programmet er utvilsomt en av våre favoritter også.

    Det beste regnskapsprogrammet er imidlertid det programmet som passer best for nettopp din bedrift. Les videre for å få en grundig innføring i hvordan du bruker Tripletex i vår store anmeldelse, slik at du kan gjøre deg opp en mening du også.

    Kom i gang med Tripletex

    Det er enkelt å komme i gang med Tripletex, takket være Tripletex-tavla. Tripletex-tavla er rett og slett et dashbord som inneholder det aller viktigste i systemet, samt praktiske snarveier til moduler som regnskap og faktura. Du får dermed øyeblikkelig kontroll over det mest nødvendige når du logger deg inn. Det første du ser når du kommer inn på dashbordet ditt er:

    • Oversikt over fakturaer og ordrer
    • Statistikk over årets inntekter og kostnader
    • Oversiktlig meny over moduler på venstre side

    Du har mulighet til å tilpasse Tripletex-tavla etter egne behov, for eksempel ved å opprette favoritter i systemet. Det gjør at du får direkte tilgang til visse sider, og du slipper å trykke deg frem for å komme dit du vil. De fleste sider har et stjerneikon. Trykk på ikonet for å lagre siden som favoritt. Nå har du opprettet en snarvei til siden som du finner på Tripletex-tavla.

    Oversiktlig regnskapsføring med gode løsninger

    Det er raskt og enkelt å bokføre i Tripletex. Når du trykker deg inn på regnskap, kan du enkelt navigere videre til hovedbok, saldobalanse, resultat- og balanserapport, reskontro og årsregnskap. Du kan også legge inn budsjetter. Regnskapsmodulen er svært funksjonell og har også følgende muligheter:

    • Integrer regnskapssystemet med Altinn
    • Næringsoppgave 1
    • Mulighet for abonnementsfakturering
    • Full kontroll over tilbud og ordrer
      … og mye mer!

    Regnskapsmodulen integreres med modulene for fakturering og lønn for å gjøre bokføringen så enkel som mulig. Du kan spare mye tid og hodebry, takket være automatisk oppføring. Det finnes også flere tilleggstjenester for å forenkle regnskap og fakturering, for eksempel EHF, direkte betaling, purring og fakturasalg.

    Send ut og betal regninger

    All fakturering skjer elektronisk, og du har til enhver tid kontroll over hvilke fakturaer som er betalt. Trykk på «Ny ordre/faktura» for å komme i gang. Deretter får du opp et oversiktlig skjema med kundedetaljer og ordrelinje som du må fylle ut. Legg til produktnummer, beskrivelse, kostnad og mva. Når du er fornøyd, kan du trykke på «Opprett» for å sende ut fakturaen.

    Muligheten for abonnement er en soleklar fordel ved å velge Tripletex. Du krysser simpelthen av for abonnement når du skal sende faktura. Deretter kan du stille inn ønsket varighet for abonnement og antall perioder. Det er også mulig å velge mellom fakturering på forskudd eller etterskudd. Du trenger dermed ikke andre programmer for å tilby abonnement til kundene dine.

    Du kan også velge å sende tilbud med betalingsdetaljer til kunden ved å velge «Nytt tilbud». Det er fullt mulig å sende ut tilbud med vanlig faktura og tilbud om abonnement. Trykk på «Tilbudsoversikt» i menyen til venstre for å få oversikt over alle tilbudene som du har sendt ut i en gitt periode.

    Alt du trenger til lønn og reiseregning

    Lønnsmodulen er praktisk og brukervennlig med full oversikt over lønnsbilag, skatt og sykepenger. En praktisk app gjør det enkelt å håndtere utlegg og reiseregninger, uten hodebry og ekstraarbeid. Et stort pluss med lønnsmodulen er direkte integrering med Altinn for å sende inn a-melding, skatt og arbeidsgiveravgift. Det sparer deg for tid og krefter, samt sikrer at all informasjon sendes så korrekt som mulig.

    Du kan kjøre både fastlønn og timelønn i systemet. Lønnsmodulen er fullt integrert med regnskapsmodulen for å forenkle regnskapet så mye som mulig. Du kan kjøre lønn til alle dine ansatte samtidig, akkurat når du selv ønsker det. Systemet holder styr på hvor mye du må betale i arbeidsgiveravgift og skattetrekk.

    Trykk på «Ny lønnsutbetaling» for å komme i gang. Du kan velge å utbetale lønn og/eller opprette en forenklet utbetaling med ansattutlegg og reiseregninger. Som du kan se på bildet nedenfor, huker du simpelthen av for hva du ønsker å betale ut og hvem som skal ha utbetalingen.

    Bruk Tripletex til prosjekt og timeføring

    Prosjektmodulen lar deg bruke Tripletex som et komplett prosjektstyringsverktøy og integreres med regnskapet. Du kan opprette nye prosjekt og sende ut tilbud om nytt prosjekt ved å fylle ut skjemaene inne i systemet. Du kan føle deg trygg på at kostnader, dekningsgrad, lønnsomhet og inntekter for prosjektet alltid er oppdatert. Faktureringen er så automatisert som mulig.

    Prosjektleder kan følge med og bevare full kontroll, uten manuelt arbeid. Fakturagrunnlag blir oppdatert automatisk når det legges til endringer. Rapportene oppdateres også automatisk. Prosjektdeltakerne kan bruke en praktisk app til timeføring og kostnader, uansett hvor de måtte befinne seg.

    Slik fungerer Tripletex appen

    Tripletex-appen er en av de mange løsningene som gjør systemet så brukervennlig. Uansett hvor du befinner deg, kan du oppdatere systemet. Appen registrerer for eksempel reisegodtgjørelse automatisk, og du kan registrere timer fortløpende. Det eneste du trenger er tilgang til internett og en smarttelefon. Appen støtter følgende funksjoner:

    • Timeføring
    • Faktura
    • Godkjenning
    • Reiser og utlegg
    • Min lønn

    Appen er svært brukervennlig. For eksempel, gå til timeføring for å føre timer. Her kan du velge mellom dag, uke og måned, samt endre innstillinger. Trykk på pluss-symbolet nederst til høyre for å føre timer. Her kan du velge prosjekt, aktivitet og antall timer, samt legge inn kommentarer. På samme måte går du til faktura for å fakturere når du er på farten. Trykk på pluss-symbolet for å få opp skjemaet, og fyll ut feltene for kunde, dato og ordrelinje.

    Sømløst system: Integrasjoner for Tripletex

    Har du flere systemer som allerede er i bruk og som du ønsker å integrere med regnskapsprogrammet ditt? Tripletex støtter flere integrasjoner for å skape en så sømløs brukeropplevelse som mulig. Tjenesten er for øyeblikket gratis for Tripletex-brukere. Her har du noen gode eksempler på systemer som kan integreres med Tripletex:

    • Betalingsløsninger som Zettle
    • Nettbutikkløsninger som Shopify og WooCommerce
    • Banker som DnB og Sparebank 1

    Du må opprette API-nøkler for å integrere Tripletex med eksterne systemer som for eksempel nettbutikken din. Dette gjør du ved å gå til Selskap -> Vår Kundeside -> Huk av boksen for API 2.0. Nå får du opp et ekstra vindu med vilkår og betingelser. Disse må du godkjenne før du kan gå videre. Bildet nedenfor viser hvordan dette ser ut.

    Tripletex for spesialiserte bedrifter

    Visse bransjer har egne behov som krever tilpassede løsninger. Tripletex er en av de beste regnskapsprogrammene for deg som trenger nettopp dette. Du finner egne moduler for VVS, elektro, produkt og logistikk. Det betyr at du får et komplett alt-i-ett verktøy med kontrollskjemaer og sjekklister.

    Du kan bestille deler, føre timer og fakturere på farten mens du er ute og jobber. Du slipper å vente til du kommer på kontoret, noe som kan spare deg for både tid og forglemmelser. VVS-modulen har sluttkontroll VVS direkte inne i systemet. Du har tilgang til rapporter på både prosjekt- og selskapsnivå for både VVS og elektro.

    Produkt og logistikk er en modul med lagerstyring som integreres med regnskapet. Lager og varebeholdning oppdateres automatisk når du oppretter faktura og ordrer inne i Tripletex. Du bevarer full kontroll over lagerbeholdning og lagerstyring.

    Hvor mye koster Tripletex?

    Tripletex er modulbasert, og du har derfor muligheten til å velge en pakke som matcher ditt behov. Prisen avhenger dermed av hvor mange moduler du trenger, samt om du ønsker tilleggstjenester som EHF eller elektronisk registrering av bilag. For øyeblikket tilbyr Tripletex tre populære pakker:

    • Basis
    • Smart
    • Komplett

    Basis passer best for deg som kun trenger regnskap og faktura. Basis-pakken er praktisk og brukervennlig. Du kan integrere den med Altinn for å levere MVA-melding og næringsoppgave 1, samt bruke mobilappen for fakturering på farten. Dette alternativet passer bra for deg som ikke har varelager eller har få bilag som du må holde orden på.

    Smart er den mest populære pakken og passer for de fleste bedrifter. Du kan utvide Smart-pakken med lønn og reiseregning, samtidig som du har tilgang til alt av integrasjoner. Pakken har flere funksjoner enn basis. Du kan for eksempel foreta automatisk bankavstemning, opprette varelager og sende inn A-melding direkte fra Tripletex.

    Komplett-pakken passer for prosjektbaserte bedrifter som må ha stålkontroll på timer, prosjektstatus og lønnsomhet. Du kan legge til både VVS- og elektro-modulen i denne pakken. Du får også tilgang til alt som tilbys i de øvrige pakkene, uten å betale ekstra for lønn og reiseregning.

    Hvor god kundestøtte har Tripletex?

    Tripletex tilbyr gratis kundestøtte, uansett hvilken pakke du velger. Du kan få hjelp via telefon, epost og chat. Du bør ringe dem dersom du trenger hjelp med noe som kan være vanskelig å beskrive via chat for å sikre at du får så god støtte som mulig. Tidligere henvendelser og svar lagres på nettsiden, slik at du kan gå tilbake og se på tidligere saker ved behov.

    Du har dessuten tilgang til mange videoer og artikler inne i systemet som hjelper deg med alt av moduler og funksjoner, dersom du skulle stå fast og trenge litt ekstra hjelp. Trykk på bildet av spørsmålstegnet oppe i høyre hjørne for å søke frem videoer, samt se relevante hjelpeartikler. Her finner du også snarveier for å kontakte kundestøtte.

    Vennligst merk at du må ta kontakt med en sertifisert regnskapsfører dersom du har spørsmål om regnskap og fakturering. Tripletex tilbyr kun veiledning og hjelp med regnskapsprogrammet, ikke selve regnskapet. Heldigvis finnes det utrolig mange regnskapsførere landet over som er eksperter på Tripletex.

    Hvordan finne regnskapsførere som kan Tripletex

    Det er mange gode grunner til hvorfor du bør få hjelp av en god regnskapsfører fra tid til annen. Tripletex gjør det enkelt å samarbeide med en ekstern regnskapsfører, uansett hvor du befinner deg. Du kan for eksempel ta deg av all bokføring selv inne i Tripletex og få en regnskapsfører til å kvalitetssjekke, eller du kan samarbeide med regnskapsføreren på månedlig basis.

    Ansatte kan laste opp utlegg og reiseregninger inne systemet via appen. Deretter kan regnskapsføreren bokføre utlegget for dere når han eller hun logger seg inn i systemet. Dere kan sende meldinger med hverandre inne i Tripletex for å sikre at dere alltid har en trygg og god måte å kommunisere på.

    Tripletex sertifiserer regnskapsførere, slik at du kan føle deg trygg på at de virkelig kan systemet godt. Du finner sertifiserte regnskapsførere over hele landet. Fordelen med Tripletex er imidlertid at løsningen er skybasert. Dere kan derfor sitte i hver deres ende av landet og allikevel samarbeide godt.

    Derfor kan vi anbefale Tripletex

    Som du kan se her i vår anmeldelse av Tripletex, tilbyr de allsidige moduler og et brukervennlig system. Det er mange grunner til hvorfor vi ønsker å anbefale dem, men det viktigste er en praktisk app for timeføring, tjenester som integreres sømløst med regnskapet og muligheten for å tilpasse systemet med moduler.

    Du bør imidlertid ikke bare høre på oss – test Tripletex selv! Du kan nemlig prøve Tripletex gratis og uforpliktende i 14 dager for å gjøre deg opp din egen mening.

    Få svar på ofte stilte spørsmål om Tripletex

    Meldingsboble
    Hva er Tripletex?

    Tripletex er et skybasert regnskapsprogram som gir bedrifter tilgang til en rekke funksjoner som hjelper dem med å håndtere regnskapet sitt på en enkel og effektiv måte. Programmet inkluderer funksjoner som fakturering, regnskapsføring, rapportering og bankavstemming.

    Meldingsboble
    Hva slags tjenester tilbyr regnskapsførere til Tripletex?

    Regnskapsførere som er spesialisert på Tripletex kan tilby en rekke tjenester som hjelper bedrifter med å håndtere regnskapet sitt mer effektivt. Dette inkluderer å føre regnskap, avstemme kontoer, håndtere fakturering og håndtere mva-registrering.

    Meldingsboble
    Hvorfor bør jeg vurdere å bruke en regnskapsfører som er spesialisert på Tripletex?

    En regnskapsfører som er spesialisert på Tripletex har spesialisert kunnskap og erfaring som kan hjelpe bedriften med å håndtere regnskapet mer effektivt og nøyaktig. Dette kan spare bedriften for tid og penger, og gi bedriften trygghet for at alt blir håndtert på en riktig måte.

    Meldingsboble
    Hvordan kan jeg finne en regnskapsfører som er spesialisert på Tripletex?

    Du kan finne en regnskapsfører som er spesialisert på Tripletex ved å søke på nettet, kontakte Tripletex direkte eller ved å spørre andre bedrifter som bruker programvaren for anbefalinger.