Kjøpe bil på selskapet: Dette er reglene

bilde

VIL KJØPE BIL: Mange vil kjøpe bil på selskapet, men har urealistiske forventninger til hvor enkelt det er.

Sist oppdatert: 19. september 2023

    Vil du kjøpe bil på selskapet? Da bør du først sette deg inn i reglene for å unngå problemer i etterkant.

    En smart måte å utvide virksomhetens ressurser kan være å kjøpe firmabil. Samtidig kan det også være en kompleks prosess med mange regler og forskrifter å forholde seg til.
    Selskapet eier da bilen og tar kostnadene forbundet med den, inkludert kjøp, vedlikehold, forsikring og drivstoff.

    Firmabil kan være spesielt nyttig for bedrifter som har behov for transport. For eksempel, kanskje dere ønsker å levere varer eller besøke kunder? Eller trenger du og andre ansatte en bil til å utføre oppdrag? Da kan det være økonomisk gunstig å kjøpe bil på bedriften. Valget mellom firmabil eller privatbil i eget selskap kan også ha skattemessige konsekvenser.

    Derfor er det viktig å forstå de juridiske og økonomiske implikasjonene før du gjør noe som helst. I denne artikkelen går vi gjennom de viktigste reglene som du bør vite om.

    Vi hjelper deg å finne rett regnskapsfører

    Få tilbud fra 3 lokale regnskapsførere. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

    Kjøpe bil på eget selskap vs. bruke privatbil

    Hva er egentlig best – kjøpe bil på eget selskap eller bruke privatbil? Du kan få skattefri kilometergodtgjørelse hvis du bruker privatbilen i aksjeselskapet ditt. Du står fritt til å velge satsen selv, men du kan kun kjøre skattefritt hvis satsen er 3,50 kr per kilometer eller mindre.

    Bilen må derimot være kjøpt på selskapet for at du skal få dekket andre kostnader. Du kan blant annet få fradrag på bompenger, drivstoff og parkering. Bare husk å ta vare på all dokumentasjon, for eksempel kvitteringer. Du kan altså ikke kreve fradrag for kostnader som dette ved å bruke privatbil. Dette gjelder også om bilen er finansiert via lån.

    Du må vurdere følgende for å finne ut av hva som er best av å kjøpe bil på bedriften vs. bruke privatbil:

    • Hvor mye bilen koster
    • Hvor mye du kjører i forbindelse med jobb
    • Hvor mye du bruker den privat
    • Vedlikeholdsutgifter

    Kjøringen skal dokumenteres i en kjørebok, enten det er snakk om firmabil eller privatbil. En elektronisk kjørebok kan være praktisk for mange, samtidig som du kan spare penger. Den registrerer kjøringen ved hjelp av en fastmontert GPS. Du må i tillegg rapportere bruk av firmabil i a-meldingen hver eneste måned. Fastbeløpet som du rapporterer må være basert på kjøretøyets verdi.

    Du må være obs på at enkelte regnskapsprogrammer lar deg registrere kjøringen elektronisk, men dette regnes ikke som en formell “elektronisk kjørebok”.

    Andre skatteregler ved kjøp og videre bruk av firmabil

    Hvis du bruker firmabilen privat i mer enn 10 dager per år, må du betale skatt for fri bil. Vanligvis må du skatte 30 % av listeprisen, opptil 339 800. Skatten ligger på 20 % for overskytende listepris. Det finnes imidlertid noen unntak. For eksempel, du må bare skatte for 75 % av listeprisen (fremfor 100 % av listeprisen) hvis bilen er eldre enn 3 år. 

    Grunnen til at du må skatte for fri bil er fordi bilen regnes som en slags lønnsøkning. Det finnes imidlertid noen muligheter for å få skattefradrag på firmabilen. Hvis du kjøper bil på selskapet, så kan du nemlig få fradrag på skatten for kjøpsprisen. Kjøper du firmabil med grønne skilter, kan du i tillegg få MVA-fradrag.

    Firmabil kan likevel være en stor investering, selv med skattefradraget. Mange bedrifter velger å kjøpe firmabil ved å ta opp et rimelig billån, fremfor å bruke kontantbeholdningen. Da kan du heller investere disse midlene på andre måter, fremfor å binde kontantene i en firmabil. Det er mulig å få lån for både bruktbil og nye kjøretøy.

    Hva om noe går galt med firmabilen?

    Det er alltid en risiko for at noe kan gå galt, særlig hvis du kjøper en brukt firmabil. Kanskje oppdager du en feil eller et problem med bilen etter kjøpet? I slike situasjoner er det viktig å vite hvilke rettigheter du har og hvordan du bør gå frem som næringsdrivende.

    Det er kjøpsloven som gjelder for bilkjøp mellom næringsdrivende. Hvis du oppdager en mangel ved bilen som bryter med kjøpsavtalen, har du i henhold til kjøpsloven rett til å reklamere. Det betyr at du kan kreve at selgeren retter opp mangelen eller at du får redusert pris. Du kan også ha rett til å heve kjøpet, dersom mangelen er alvorlig nok.

    Hvis selger beskriver bilen som i god stand og uten kjente feil, kan du for eksempel kreve erstatning hvis bilen plutselig får motorhavari innen kort tid. Selv om bilen selges “som den er”, kan du kreve erstatning hvis den er i vesentlig dårligere stand enn forventet. Du kan også klage hvis selger har gitt deg feil informasjon.

    Vi hjelper deg å finne rett regnskapsfører

    Få tilbud fra 3 lokale regnskapsførere. Tjenesten er helt gratis og uforpliktende.

    Konklusjon: Reglene for å kjøpe bil på selskapet

    Å kjøpe bil på selskapet er altså ikke bare et praktisk spørsmål om transport. Det er også en strategisk beslutning som kan påvirke bedriftens økonomi. Vi anbefaler at du vurderer fordeler og ulemper nøye for å vurdere hva som er best av firmabil og privatbil. Svaret vil variere, basert på hvor mye du kjører, vedlikeholdsutgifter og prisen på bilen.